Met Check it voor medewerkers kennis binnen handbereik

december 2021 | Met Check it voor medewerkers kennis binnen handbereik

We hebben het wereldkundig gemaakt: Check it voor medewerkers wordt op 8 februari 2022 gelanceerd. En dan bedoelen we niet een pagina waar jij als medewerker jouw loonstroken of je persoonlijke gegevens kan zien. Nee, de medewerkerspagina’s binnen Check it geven informatie, tips, verwijzingen, onderbouwing en inspiratie voor jouw dagelijkse werk. Over onderwerpen waar jij tegenaan loopt, waar jij beter in wilt worden of waar jij je collega’s mee wilt ondersteunen. 

ROC Midden Nederland werkt inmiddels al zo’n twee jaar met pagina’s binnen Check it speciaal voor medewerkers. Daarom vroegen we aan hen wat hun ervaringen zijn tot nu toe.

Lydia Heuff, werkzaam bij het Centrum voor Studentontwikkeling op ROC Midden Nederland met een expertise op passend ondersteunen, begint haar verhaal dat Check it ‘een hartstikke mooi instrument is’. Zij zet Check it in waar dat kan. Studenten die bij haar op gesprek komen kunnen een mail verwachten met een link naar een onderwerp op Check it om zich alvast voor te bereiden. Of ze benoemt Check it in een terugkoppeling naar een collega.


Signaleren staat voorop bij ROC Midden Nederland vertelt Lydia, en dat is ook altijd zo geweest. De pagina’s binnen Check it speciaal voor medewerkers geeft hen hiervoor handvatten. Maar Check it is geen toverstaf. ‘Check it levend maken binnen de organisatie, het blijven promoten en inzetten, is heel belangrijk’, aldus Lydia.  

Sonja Boven, Expert Passend Onderwijzen bij ROC Midden Nederland, is positief maar tegelijkertijd een tikkie kritisch. ‘Kennis is hiermee binnen handbereik. Als je bijvoorbeeld als docent twijfelt over werkvormen in je les, is dit een prachtige tool! Ik weet dat bijvoorbeeld de pagina over differentiatie goed wordt gebruikt.’ Sonja zelf tipt over Check it bijvoorbeeld tijdens studentbesprekingen. Ze merkt wel dat een groot deel van haar collega’s nog onwetend zijn over de kennis die beschikbaar is binnen Check it. 

Als de pagina’s voor medewerkers binnen Check it algemeen goed zijn geworden, dan ziet Lydia het rooskleurig in: ‘Door alle informatie die er beschikbaar is zijn er uiteindelijk misschien wel minder verwijzingen nodig. Wat heel fijn is voor de student, want die kan direct met zijn of haar studentcoach actie ondernemen. Dat is ook goed voor hun onderlinge relatie. Stel het komt dan toch tot een verwijzing, dan is de hulpvraag waarschijnlijk meteen een stuk duidelijker.’